လြတ္လပ္စြာေၿပာဆိုခြင့္ ႏွင့္
ဗုဒၶ၏ မွန္လည္းမွန္ ၊ အက်ိဳးလည္း ရိွေသာ စကားကိုသာ ဆုိအပ္ၿခင္း ေဒသနာ
ပညာဆိုတဲ့ စကားလံုးကို ကၽြန္ေတာ္တုိ ့ၿမန္မာေတြ မစိမ္းၾကဘူးလို ့ထင္တယ္။ ပညာဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာသာ မသိရင္မသိမယ္ စိမ္းေတာ့ မစိမ္းၾကဘူး။ ပညာတက္လို ့ ေခၚေ၀ၚသမုတ္ခံလိုက္ရတဲ့ လူတိုင္းလည္း ပညာဘာလဲဆိုတာ သိၾကတယ္လို ့ကၽြန္ေတာ္ မယံုဘူး။ ပညာဆိုတာ သင္ေပးလို ့မရဘူးဆိုၿပီး ေၿပာေလ့ ရိွၾကတယ္။ ဒါဟာရာႏွုန္းၿပည့္ မဟုတ္ေပမယ္လို ့ အေတာ္မွန္တဲ့ အဆိုတစ္ခုပဲ။ ဒါေပမယ့္ ပညာဟာ လိုလိုခ်င္ခ်င္ ေလ့လာယူလို ့ေတာ့ရတယ္။ ဒါဆို ပညာဟာဘာလဲ။ ကၽြန္ေတာ့္ သေဘားထားကေတာ့ အၿဖစ္အပ်က္မ်ားကို သတိရိွရိွ နဲ ့အက်ိဳးၿဖစ္ထြန္းေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ၿခင္း ၊ ဆင္ၿခင္ႏိုင္ၿခင္း၊ ေတြးေတာႏိုင္ၿခင္းပဲ။ သညာမွာ၊ ခင္းဗ်ားတို ့ကၽြန္ေတာ္တို ့မွတ္ညဏ္ေတြမွာ သိုမွီးထားၿပီး ၿပန္ထုတ္သံုးတဲ့ အရာမဟုတ္ဘူး။ ခံစားခ်က္အရ ဦးတည္ရာမရိွ လုပ္ေနတဲ့အရာေတြ မဟုတ္ဘူး။ အဲဒါေတြက ပညာကိုၿဖစ္ေစဖို ့ အေထာက္အကူၿပဳတယ္။ ဒီလိုပဲ ပညာမၿဖစ္ေစဖို ့လည္း အေထာက္အကူၿပဳတယ္။ သံုးတဲ့အေပၚမူတည္မွာပဲ။
ဒီေတာ့ လြတ္လပ္စြာေၿပာဆိုခြင့္ကို ခင္ဗ်ားတို ့ေတာ့ဘယ္လိုၿမင္လည္း မသိဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ေတာ့ လူတိုင္းမွာ လြတ္လပ္စြာေၿပာဆို ပိုင္ခြင့္ရိွတယ္လို ့ၿမင္တယ္။ သိပ္အထူးၿခားၾကီးမဟုတ္ဘူး။ ဟုတ္ၿပီ၊ ဒါဟာ အခြင့္အေရးၿဖစ္ တယ္။ လူတိုင္းရိွရမယ့္ အခြင့္အေရးၿဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အခြင့္အေရးတိုင္း ရိွတိုင္း အသံုးခ်တိုင္း ေကာင္းမြန္တဲ့ အရာမၿဖစ္ဘူး။ ငါ့မွာ လြတ္လပ္စြာေၿပာဆိုခြင့္ရိွတယ္ဆိုၿပီး ေၿပာခ်င္တာေၿပာတာဟာ အခြင့္အေရးဘက္က ၾကည့္ရင္ ၿငင္းပယ္စရာ မဟုတ္သလို ၊ လက္မခံႏိုင္စရာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ကိစၥအၿဖစ္အပ်က္ေတြ ဟာ အတိုင္း (paradigm) တခုတည္း၊ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုတည္းနဲ ့ၿဖစ္ေန တာမဟုတ္ဘူး ၊ တည္ေဆာက္ထားတာ မဟုတ္ဘူ။ အဲလိုကိစၥတစ္ခုတည္းနဲ ့ ၾကည့္လို ့ မရဘူးဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္တို ့ခင္ဗ်ားတို ့နားလည္ထားရမယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို ့ေၿပာတဲ့ စကားရဲ ့ ့အက်ိဳးအၿပစ္ေတြကို လည္ ၾကိဳေတြးဆၾကမိဖို ့လိုအပ္တယ္။ တစံုတေယာက္ေၿပာဆိုတဲ့အခါလည္း ေစတနာ၊ ရည္ရြယ္ခ်က္၊ အခ်ိန္ စတဲ့ အရာေတြကို ပါ ထည့္သြင္း ၾကည့္ၿမင္ေစခ်င္တယ္။
အမွန္တရားဆိုတာလည္း အမ်ားအားၿဖင့္ သူ ့ဘက္ကိုယ့္ဘက္နဲ ့ မွန္ေနၾကတာပဲ။ အၿမင္မတူတဲ့ အခါ အမွန္တရားဆိုတာ ကြဲၿပားေနမွာပဲ။ ကြဲၿပားတဲ့ အၿမင္ေတြကို လက္ခံၿပီး အတူတကြ လုပ္ကိုင္ဖို ့စဥ္းစားၾကတာ လည္း ဒီမိုကေရစီရဲ ့ အားသာခ်က္တစ္ခုပဲ။ ကိုယ့္မွာ လြတ္လပ္စြာေၿပာဆိုခြင့္ရိွတယ္ဆိုၿပီး ကိုယ္ခံစားရာ ၊ ထင္ၿမင္ရာေတြကို အမွန္ဆိုၿပီး အက်ိဳးကိုမၾကည့္ပဲ ေၿပာဆိုေနၾကတာ ေတြ ့ေနရတယ္။ အကယ္၍ ဘက္ႏွစ္ဘက္ ဒီ နအဖဘက္နဲ ့ ဒီမိုကေရစီတိုက္ပြဲ၀င္ေတြ ဘက္ အၿပန္အလွန္ေၿပာၾကတယ္ ၿငင္းခုန္ၾကတယ္ဆိုရင္ ဘာမွေၿပာစရာမရိွဘူး။ အခုဟာ ကိုယ္အခ်င္းအခ်င္း မထိတထိ၊ ဒါမွမဟုတ္ ေသေသခ်ာခ်ာၾကီးကို ေ၀ဖန္ေၿပာဆိုေနၾကတယ္။ လြတ္လပ္စြာ ၿငင္းခုန္ခြင့္ ၊ ေၿပာဆိုခြင့္၊ ေ၀ဖန္ခြင့္ကို ကၽြန္ေတာ္ ယံုၾကည္တယ္။ အဖြဲအတြင္းမွာလည္း အလုပ္လုပ္ၾကတယ္ဆိုရင္ ဒီအခြင့္ အေရးဟာ အေရးၾကီးတဲအရာပါ။ တန္ဖိုးလည္းရိွတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ားသူငွာ ဖတ္လို ့ရတဲ့ ေနရာေတြမွာေတာ့ ေၿပာခ်င္ရာ ေၿပာတာဟာ အက်ိဳးသက္ေရာက္မွဳ ၾကီးမားတယ္ဆိုတာ သတိၿပဳၾကေစခ်င္တယ္။ စည္းလံုးညီညြတ္ၿခင္းဆိုတာကိုလည္ လြတ္လပ္စြာေၿပာဆိုခြင့္လိုပဲ တန္ဖိုးထား က်င့္သံုးၾကပါ။ ဘာၿဖစ္လဲ ေၿပာခြင့္ ရိွလုိ ့ေၿပာတယ္၊ ေၿပာခ်င္လို ့ေၿပာတယ္ ဆိုရင္လည္း၊ ဘာမွမၿဖစ္ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို ့တေတြဟာ တအာအာနဲ ့ ေအာ္ေနရတဲ့ဘ၀က တက္မွာမဟုတ္ဘူးလို ့ ပဲေၿပာခ်င္တယ္။
ဗုဒၶတရားေတာ္မွာလည္း မွန္လည္းမွန္ေသာ အက်ိဳးလည္းရိွေသာ စကားကို ဆိုဖို ့ဆံုးမထားတယ္။ မွန္ေပမယ့္ အက်ိဳးၿဖစ္ထြန္းမွဳနဲ ့ ဆုတ္ယုတ္မွဳကို ခ်ိန္ဆသင့္ပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီမွာလည္း ကြဲၿပားတဲ့ အၿမင္ေတြ ကို လက္ခံ စုစည္းလုပ္ေဆာင္တဲ့ အေလ့အထ (tolerance) ဟာ အေရးၾကီးတယ္။ စည္းလံုးၿခင္းကိုအမွန္တကယ္ တန္ဖိုးထား ႏိုင္ၾကေအာင္ ကၽြန္ေတာ္တို ့ၾကိဳးစားၾကရမယ္။
ေဒါင္းပ်ိဳ
7 Jan 2007